24/10/2022

De Green Challenge Pop-Up is een initiatief van Kevin van Welie. Om mensen bewust te maken en te laten zien dat het aanpassen van een gewoonte helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn heeft hij een mobiele installatie ontwikkelt die mensen uitdaagt en helpt om een groene challenge aan te gaan. We vroegen hem naar zijn idee en motivatie.

 

Wie ben je en wat is je achtergrond?

Ik ben Kevin van Welie, een 29-jarige creatieve met een liefde voor fashion, muziek en duurzaamheid. In 2019 ben ik afgestudeerd als trend onderzoeker en conceptontwikkelaar in Lifestyle aan de Fontys ACI. Daar leerde ik hoe ik concepten kon ontwikkelen die kwaliteit van leven verbeteren. Deze studie focust zich op het creëren van maatschappelijke meerwaarde, wat maakt dat je sterk wordt geconfronteerd met jezelf en de plek die je inneemt in de wereld. Zodoende ontdekte ik een passie voor innovaties die onze relatie met de aarde terug in balans brengen.

 

Wat is de Green Challenge Pop-Up?

Het is een mobiele installatie die bewustwording creëert en nieuwe groene gewoontes aanwakkert. De pop-up reist van stad naar stad en inspireert mensen hun lifestyle te verduurzamen. Nadat deelnemers aan een groene hendel trekken, laat de pop-up een groeikaartje los. Met dit kaartje worden deelnemers via een QR-code doorgelinkt naar een online platform. Hier staat een overzicht van diverse duurzame challenges, de green challenges, waaruit zij kunnen kiezen. Denk hierbij aan een periode vegetarisch eten, DIY-scrub maken van koffiedik, geen plastic flesjes water meer kopen of vaker de fiets nemen in plaats van de auto. Deelnemers bepalen zelf de hoe lang ze meedoen en kunnen met een druk op de knop bekenden uitdagen voor een green challenge.

 

Daarbij is er een social feed waar alle posts gelinkt worden aan de hashtag #greenchallenge, plus het netnummer van de stad waar de installatie draait, zo wordt er samenhorigheid gecreëerd. Na het uitvoeren van de challenge wordt het kaartje geplant en groeit er na een tijdje een boeket zomerbloemen uit. Dit staat symbool voor dat we niet alleen gedachteloos moeten nemen, maar ook terug moeten geven aan de natuur. Daarbij is het zomerboeket een mooie herinnering aan de challenge die jij samen met anderen bent aangegaan.

 

 

Hoe is dit initiatief gestart?
in 2020 kwam pitch night van Stadsmakers013 en R-Newt voorbij op Instagram. Pitch night is een avond voor jongeren met ideeën om Tilburg mooier, duurzamer en leefbaarder te maken. Deelnemers kunnen prijzengeld winnen op hun idee tot leven te brengen. Daar pitchte ik een aantal ideeën, waaronder de Green Challenge Pop-Up. Hier won ik €500, waar ik heel dankbaar voor ben! Helaas was het wel slechts een deel van het bedrag wat ik nodig had om de pop-up te realiseren. Ik stapte naar Art Fact, waar ik de rest van het bedrag gesubsidieerd kreeg. Zo had ik uiteindelijk genoeg subsidie om de pop-up op vijf locaties in Tilburg te plaatsen. Ondanks corona heeft dit even op zich laten wachten. Inmiddels heeft de pop-up op drie plekken gestaan, waaronder de LocHal, het Stadstheater en het Factorium. Als je me wilt vinden: de laatste twee locaties staan nog open ;).

 

Waarom werd het een box van hout?

In overleg met wat Tilburgse makers, zijn meerdere designs en materialen overwogen. Vanuit duurzaam oogpunt vond ik het belangrijk dat de pop-up werkte zonder elektriciteit en uiteindelijk weer gerecycled kon worden. Het dispenser-mechanisme is ook een belangrijk onderdeel. Het trekken aan een hendel laat een keertje los, en dat voegt een speels effect toe.

 

Hierdoor kwam ik al snel uit op een houten zuil, bewerkt met lasers. Door de houten platen had ik genoeg ruimte om de visie van het concept te communiceren op de installatie zelf, zoals “Groen doen voelt goed, groen doen voelt beter”. Hierdoor is er geen sprake van printing of gebruik van verf, wat de impact op het milieu minimaliseert.

 

 

Wat wil je met de Green Challenge Pop-Up bereiken?

Dat allerlei doelgroepen, van jong tot oud, stilstaan bij hun dagelijkse gewoontes, een nieuwe groene gewoonte starten en het ook volhouden. Met groen doen bespaar je regelmatig geld en het is beter voor je gezondheid, en dat vergeten we vaak. Elke challenge laat zien wat de positieve effecten zijn en wat je ermee bereikt. Hoe dan ook blijft ons gedrag aanpassen lastig, want klimaatproblematiek is abstract en onzichtbaar, vooral hier in het Westen. Door het laagdrempelig te maken, hoop ik dat mensen inzien dat we met kleine aanpassingen op individueel niveau toch wel kunnen bereiken.

 

Hoe komen mensen bij jou terecht?

Via de pop-up, het groeikaartje of een Challenge a Friend-uitnodiging belanden deelnemers op de website. Daar staan zowel mijn mailadres als die van drie teamgenoten die aan het project hebben meegewerkt.je kunt me ook vinden op LinkedIn; ik sta altijd open voor mooie projecten op het snijvlak van duurzaamheid.

 

Waarom is jouw initiatief zo belangrijk?

Voor het starten van een groene gewoonte zijn inspiratie en concrete handvatten nodig. De pop-up biedt deze. De content op de website spreekt tot de verbeelding en kent een goede balans tussen wordplay, feiten en statistiek en toont de impact op individueel niveau. Vaak denken we dat de acties van een individu geen effect hebben. Dat is niet waar, want het switchen naar een duurzamere mindset heeft een positief effect op onszelf en de mensen om ons heen. Net zoals rimpelingen in het water, wordt de impact geleidelijk groter. Samen staan we sterk en komen we er.

 

Wat zijn de doelstellingen voor nu en in de toekomst?

Met deze pop-up op tour door het land of meerdere pop-ups in diverse steden in Nederland plaatsen. Daarbij wil ik met andere concepten mensen inspireren meer in-sync te leven met de aarde.

 

Waar kan je nog hulp bij gebruiken?

Contacten bij festivals, evenementen en gemeenten in Nederland. Een berichtje op LinkedIn is altijd welkom!

 

Waar ben je trots op?

Dat ik een aandeel kan zijn in het creëren van een gezondere toekomst. Ook is de pop-up dit jaar onderdeel van de publiekscampagne “Brabant Doet Wat” van onze provincie. Samen met de provincie ga ik op tour langs acht Brabantse steden. Deze zomer zijn we afgereisd naar Tilburg, Oosterhout, Den Bosch en Budel. In oktober en november staan Eindhoven, Breda, Waalwijk en Oss op de planning. De publiekscampagne is een mooi initiatief om op een interactieve, laagdrempelige manier het gesprek aan te gaan met Brabanders over de energietransitie en duurzame levenskeuzes. Voor mij is het een bevestiging van vertrouwen en draagvlak, wat ik mooi vind om te zien.

 

Komt er nog een andere vorm van de pop-up?

Voorlopig niet. Op dit moment gaat mijn aandacht uit naar het verfijnen van e huidige installatie en het scouten van nieuwe locaties. Binnenkort gaat er een enquête uit om te onderzoeken hoe deelnemers de challenges en de pop-up ervaren. De inzichten die daaruit voortkomen, zullen worden gebruikt om het concept te versterken.

 

Welke initiatief op het gebied van duurzaamheid verdient volgens jou meer aandacht?

Fashion tech startup Candour van Haiko Huvenaars. Op dit moment ontwikkelt hij Circulaid, een app die de overgang naar een circulaire economie faciliteert. Door het toevoegen van een speciaal label (een digitaal product paspoort) aan kleding, krijgen consumenten binnenkort inzicht in de herkomst en impact van kleding. Tegelijkertijd ondersteunt de app modebedrijven die de overstap willen maken naar een circulair businessmodel maar niet goed weten waar te moeten starten. Hoe meer bedrijven zich aansluiten bij Circulaid, hoe meer draagvlak er ontstaat om een digitale infrastructuur in te richten die een circulaire modeketen mogelijk maakt.

 

 

Wat is jouw droom voor de toekomst?

Dat we gaan leven in een regeneratieve economie. Een economie waarin er niet wordt gefocust op winst in een uitputtend lineair systeem. In plaats daarvan richt een regeneratieve economie zich op het sluiten van de kringlopen en het verbeteren van onze leefomgeving. Vooral in moderne samenlevingen moeten we stoppen met onszelf los zien van de aarde. Diep van binnen beseffen we dat we afhankelijk zijn, maar we voélen het te weinig. Niet onlogisch, want we zijn op zoveel manier ver verwijderd geraakt van de natuur. Omdat we de band met de natuur zijn verloren, maken we keuzes die schadelijk zijn voor de aarde. Pas zodra we dit doorbreken, kunnen we onze relatie met de aarde herstellen. Dan gaan we, denk ik, automatisch bewuster produceren, consumeren en beter beleid ontwikkelen.

 

Wil je meer weten of met Kevin in contact komen? Kijk op zijn website

Meer actualiteiten

SMARTCirculair
Terugblik Klimaatweek
Klimaatpodium