25/08/2023

De eerste vraag is eigenlijk aan jullie, wie ben je en wat is jouw achtergrond?

 

Ik ben Hieke van Heesch, Partnership Manager bij InMotion. Vanaf september zijn wij fulltime begonnen en dit jaar houd ik me voornamelijk bezig met het onderhouden van ons partnernetwerk en het werven van nieuwe partners wat ontzettend leuk is geweest dit jaar.

Mijn naam is Oole van de Donk. Ik heb een achtergrond in werktuigbouwkunde en doe nu mijn master Sustainable Energy Technologies. Ik ben de projectmanager dit jaar, dus ik hou me vooral bezig op technisch vlak met de planning, doelstellingen die we moeten halen en van alles regelen. Dus daar ben ik het aanspreekpunt voor binnen InMotion.

 

Kunnen jullie uitleggen wat het project precies inhoudt?

 

InMotion is een studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven en wij focussen ons op het accelereren van de energietransitie in de automotive industrie. Dat doen wij door middel van onze raceauto’s. Wij hebben een volledige elektrische LMP 3 raceauto. Dat is een Le Mans prototype 3 auto die wij elektrisch hebben gemaakt met een laadtijd van slechts 4 minuten. Om precies te zijn 3 minuten en 56 seconden.

 

It’s all about the details 😉

 

Ja precies, iedere seconde telt in de racewereld. Dus dat is heel erg top! Dat doen we met 17 fulltimers en 13 parttimers die elke dag werken om het onmogelijke mogelijk te maken. De fulltimers hebben hun studie ook echt stopgezet om zich een jaar volledig op dit project te focussen. Dat doen we al 11 jaar, dus we hebben niet alleen deze auto gemaakt, maar ook wel wat andere verschillende auto’s. Daar zijn we heel erg trots op en we werken er nog steeds elke dag hard aan.

 

En vanuit de technische kant bekeken hebben we in 2020 ons eerste batterijpakket gepresenteerd met een laadtijd van 12 minuten. Dat was toen al heel erg snel. Gelukkig zie je nu dat de grote automerken ook al steeds sneller gaan, al zijn ze nog niet bij 12 minuten. Wij willen daarin voorop blijven lopen, dus zijn we ons tweede batterijpakket gaan ontwikkelen. Dat hebben we vorige week gepresenteerd en het stuk waar Brabant geeft Energie enorm mee heeft geholpen, is de onderzoeksfase naar dit pakket toe.
Het moeilijke van het batterijpakket is dat je de warmte uit het batterijpakket zo snel mogelijk weg moet halen. Als je een telefoon snel oplaadt, dan voel je daarna dat die warm is. Dat is voor je telefoon niet goed, dus je wilt die temperatuur niet te hoog laten worden. Stel je nu voor dat je 1.000 van die telefoons in een accupakket hebt en je laadt ze nog sneller op, dan komt er helemaal veel warmte vrij. Om dat probleem op te lossen willen we nu naar cel level koeling gaan. Dat betekent dat je tussen iedere batterijcel koeling aanbrengt. De steun van Brabant geeft Energie hebben we gebruikt om in samenwerking met VDL en de TU/e een concept te bedenken dat dus op celniveau kan koelen. Daar hebben we vier concepten voor bedacht en getest. Helaas bleek aan het einde van het onderzoek dat de concepten alle vier niet werkten, maar doordat we die tests hebben gedaan, zijn we erachter gekomen waar het dan wel aan moet voldoen. Op basis daarvan zijn we met het nieuwste koelconcept begonnen en dat hebben we in het afgelopen halfjaar tot jaar tot een succes weten te brengen.

 

 

En is het project de auto als geheel of is het specifiek die snelladende accu?

 

Wij focussen ons op de snelladende accu, dus dat is wel waar onze expertise zit. Maar we doen het wel in de volledige auto, dus de hele auto die rijdt gewoon en we willen er vanaf volgend jaar mee gaan racen. Dus de auto is wel echt het project waar we het instoppen maar onze expertise als InMotion zit meer in het batterijpakket.

We hebben al een auto gehad die ontzettend snel was en nu willen we met deze auto bewijzen dat je verder kunt rijden en langer kunt racen. Wat je daarvoor nodig hebt is een heel goed batterijpakket en dat is waar we op dit moment op focussen.

 

En waarom doen jullie dit? Is dat de interesse voor automotive of is dat juist heel sterk die duurzaamheidsgedachte?

 

Iedereen heeft daarvoor een andere overtuiging. Veel van ons zijn net klaar met hun bachelor en willen hierna door naar hun master en die zoeken toch nog een beetje uitdaging naast hun studie. Dat kan zijn om hun universitaire theoretische kennis echt in de praktijk toe te passen of juist een stukje professionaliteit richting het partnernetwerk wat we hebben en het werken in zo’n groot multidisciplinair team. In essentie runnen wij een jaar lang een heel innovatief bedrijf, dus je leert er gewoon ontzettend veel van.

 

Daarnaast hebben we inderdaad heel veel autosportliefhebbers hier die de auto ook gewoon heel erg gaaf vinden! En we geloven in elektrisch rijden. We willen de energietransitie van auto’s versnellen, dus allemaal naar elektriciteit, door te laten zien wat er kan in onze gave auto’s.

 

En is dit een hele dure technologie die jullie aan het ontwikkelen zijn?

 

We hebben het niet graag over hoe duur het zou zijn. Wij geven hier al onze tijd aan, maar wij verdienen hier zelf niks mee, dus we kunnen onze uren niet uitdrukken in geldwaarde. Daarnaast krijgen we ontzettend veel onderdelen en hulp van onze partners. Dus voor ons zit er niet echt een waarde aan. We blijven een studententeam en zijn dus gelimiteerd aan een bepaald budget. En aan hoe ver onze kennis reikt.

 

We doen het met alle kennis en en kunde die we hebben. Het mooie aan onze core oplossing is wel dat het voor elk type Lithium Ion Pouch Cell gebruikt kan worden dus het is wel een systeem dat goed toegepast kan worden op veel verschillende batterijcellen.

Op dit moment kijken wij vooral naar wat is technisch mogelijk. Stel je voor, je kan je auto in 4 minuten volledig opladen. Dan zou het duurste onderdeel van de auto, de accu, misschien ook iets kleiner gemaakt kunnen worden. Nu worden EV’s ontworpen met soms een actieradius van 500 a 600 km, maar hoe vaak gebruik je dat nu daadwerkelijk? Stel je
voor dat je maar de helft van die accu’s nodig zou hebben, wat ook nog beter is voor het milieu en qua kosten, maar je zou dan om de 300 km of om de 250 km 4 minuutjes moeten laden, dan is dat probleem ook weggenomen.

 

Wat ik eigenlijk bedoelde met de vraag, is het een dure technologie? Is het straks als jullie het doorontwikkeld hebben en het wordt geïmplementeerd in auto’s, is het dan een hele hoge kostenpost die aan zo’n voertuig moeten worden toegevoegd of is het eigenlijk een relatief eenvoudige toevoeging? Eenvoudig natuurlijk niet, want er zit heel veel technologie achter, maar is het wel op een relatief goedkope manier te integreren. Dus dat het ook commercieel aantrekkelijk wordt om het in te bouwen?

 

Zoals Oole net al zei over de batterijen, die zijn altijd het duurste van een auto en met koelsystemen erin hoeft dat dus niet zo te zijn. We verwachten en hopen daarom wel dat het op een gegeven moment commercieel verkrijgbaar wordt. Het blijft ons doel om de industrie te inspireren. Maar voor nu gaan wij eerst deze technologie verder testen op het circuit om te laten zien dat elektrisch racen en rijden echt mogelijk is. Ook onder hele zware omstandigheden.

 

En kan het straks wel gewoon op het bestaande laadnetwerk?

 

Momenteel kan ons batterijpakket opladen aan de snelladers langs de weg. Wij zijn een stap in de hele keten, we laten zien dat die batterijen er nu toe in staat zijn en de koelsystemen ertoe in staat zijn. Daarmee willen we de industrie ook een beetje uitdagen, als een groep studenten hier in Helmond een batterijpakket kan ontwikkelen wat in 4 minuten kan laden, dan moet de hele industrie mee en dan moeten we hier met zijn allen echt hard aan die energietransitie gaan werken, want alleen kunnen we het niet.

 

En hoe gaat dit de EV industrie helpen? Je noemde al het voorbeeld van de accu’s die mogelijk kleiner kunnen worden. Gaat het een enorme vlucht nemen waardoor elektrisch rijden nog veel groter gaat worden?

 

Zeker met de Europese en Nederlandse wetten die er in 2030 en 2050 aan zitten te komen. Er zullen op een gegeven moment geen brandstofauto’s meer verkocht mogen worden, dus we moeten naar elektrisch rijden. We zien nu nog dat een van de grootste barrières voor de consument die laadtijd is omdat je als je op vakantie gaat geen zin hebt in laadpaalstress of telkens om de twee uur weer een half uur moet wachten. Wij hopen dat weg te kunnen nemen.

 

Je hebt net al kort aangegeven hoe de subsidie van Brabant geeft Energie jullie geholpen heeft. Wat hebben jullie er specifiek mee gedaan?

 

We hebben de subsidie gebruikt om onze koelconcepten die we hadden bedacht te testen. We hebben eerst heel veel vooronderzoek gedaan. Theoretisch natuurlijk. We hebben allemaal koelconcepten bedacht en het plan was om die allemaal te testen. Echter kunnen we dat niet allemaal in huis en vandaar dat we dit samen hebben gedaan met VDL en de TU/e. Zij hebben ons geholpen met het bouwen van deze testopstellingen en testen en uiteindelijk zijn we zo tot een goed concept gekomen. Daar is heel veel kennis bij vergaard die we toe hebben gepast in dit batterijpakket.

 

En zijn er nog meer organisaties die jullie met subsidies of met kennis of met netwerk ondersteunen?

 

Zeker. We hebben een netwerk van meer dan 80 partners. Voornamelijk in de regio Brainport en regio Eindhoven, maar ook nationaal en internationaal. Grote partijen en elke partij levert wat anders. Sommige in kennis en kunde, anderen in materialen en weer anderen met financiële middelen waardoor wij met het hele bedrijf hier door kunnen gaan. Dus ja, ontzettend veel hulp van partners.

 

En uiteraard zijn er gigantisch veel uitdagingen die jullie moeten overwinnen. Wat zijn de grootste uitdagingen die jullie al overwonnen hebben?

 

Met het nieuwe batterijpakket hebben we heel erg veel uitdagingen gehad, maar ook gelukkig heel erg veel overwonnen waarbij één van de grootste uitdagingen de ruimte was. InMotion staat voor duurzaamheid, dus wij vinden het ook belangrijk om onze materialen te hergebruiken. Daarom hebben wij ervoor gekozen om de batterijbox van het oude pakket over te nemen voor ons nieuwe pakket. Daardoor hadden we al een bepaalde set aan parameters waarin we ons nieuwe koelsysteem moesten ontwikkelen en daardoor kwam het erop neer dat we een koelsysteem moesten ontwikkelen op slechts enkele millimeters. Wat ontzettend klein is, dus daar hebben we heel erg een uitdaging bij gehad, maar die hebben we wel weten te overwinnen en daardoor hebben we dus die laadtijd van slechts 4 minuten weten neer te zetten.

 

Oké en nog meer technische uitdagingen?

 

Als studententeam werken we een jaar in een bepaalde teamsamenstelling. In de hele markt zie je leveringsproblemen en tekorten, maar voor ons is dat dus extra vervelend. We zijn ontzettend gemotiveerd om gewoon door te gaan en tijd is erg kostbaar. Dus op een gegeven moment lag een item voor productie klaar bij een van onze onze leveranciers in Engeland. En in plaats van af te wachten of het op tijd binnen zou zijn, zijn collega’s in de auto gestapt naar Engeland. Daardoor konden we in dat weekend beginnen met produceren. Dat zijn gewoon hele bijzondere dingen wat echt toont wat een studententeam inhoudt voor mij, in ieder geval die motivatie om alleen maar door te willen gaan om in een jaar zoveel mogelijk te kunnen bereiken.

 

Wat ik ook heel vaak hoor in interviews is dat de regelgeving en certificering en dergelijke ook behoorlijke uitdagingen zijn is. Is dat bij jullie ook of zitten jullie nog niet in die fase?

 

Ons pakket voldoet in principe aan de regels voor de racerij. Zo zit er een geïntegreerd brandblussysteem in en dergelijke. Mocht dit product inderdaad op de consumentenmarkt komen, dan moeten we nog wel 1 keer een revisie krijgen.

 

En wat willen jullie bereiken?

 

Met InMotion willen we laten zien dat laden net zo snel kan zijn als tanken. Dat noemen wij Electric refueling en dat is de techniek waar wij ons voornamelijk op focussen.
Daarnaast willen wij gewoon de industrie, de maatschappij, een student inspireren door middel van onze auto’s en met als ultieme droom om mee te doen aan de 24 uur van Le Mans als eerste volledig elektrische raceauto. Wij geloven dat als onder de zwaarste omstandigheden, langeafstandsraces, ons koelsysteem en ons batterijpakket het houdt, dan is er geen excuus meer om het ook niet in de personenauto te doen. Als het daar houdt, dan houdt het overal.

Daarnaast zijn wij voor studenten een leerplatform en innovatieplatform waarin ze hun theoretische kennis om kunnen zetten naar meer praktijkgerichte kennis. En dat doen we op een van de hoogste niveaus van de wereld. Vorige week hebben wij ons batterijpakket gepresenteerd.

We hebben nu de snelst ladende raceauto ter wereld en die is ontwikkeld door een studententeam. Op deze manier willen we de industrie inspireren en uitdagen.

 

En wat moet er nog gebeuren om die race 24 uur van Le Mans te kunnen uitrijden? Winnen zal misschien niet jullie doel zijn, maar om mee te kunnen komen met het veld?

 

Ja, daarvoor moeten wij als InMotion eerst nog wat volwassener worden. Aankomend jaar zullen we eerst in een uursrace gaan rijden, waarbij we voor het eerst ook met andere auto’s rijden op de baan. Dat betekent dat we ook elektriciteit mee moeten nemen naar het circuit en de laadpalen bij het circuit van stroom kunnen voorzien en dat onze auto ook echt daadwerkelijk in 4 minuten opgeladen kan worden. Daar zal eerst de focus op liggen.
En dan gaan we zo stapje voor stapje naar die 24 uur van Le Mans. Dat zou beginnen bij een uursrace, 4 uur, 8 uur 12 uur. Naar de ultieme droom de 24 uur.

 

 

Oké en zijn er voor zover jullie weten ook op andere plekken op de wereld universiteiten of bedrijven bezig met deze techniek?

 

Er is eigenlijk niet echt een ander team naar ons weten dat ook als droom heeft de 24 uur van Le Mans te rijden, maar gelukkig op het gebied van batterijtechniek krijgen we wel steeds meer concurrentie en dat is positief. Zo merken we dat eigenlijk alle grote automerken ook steeds snellere laadtijden gaan doen. Nog niet zoals wij, wij lopen daar nog echt wel vooruit in, maar je ziet wel dat het steeds sneller wordt en dat ook zij inzien dat dit een een issue is waaraan gewerkt moet worden. Dus dat is erg tof om te zien.

Voor zover wij weten zijn we de enigen die echt verkondigen dat we aan cell level koeling doen, dus dat betekent dat we elke cel individueel koelen.

 

Jullie willen een race meedoen, dus ik kan me voorstellen dat je je techniek geheim wil houden, net zoals anderen dat ook doen, maar als je kijkt vanuit de duurzaamheidsgedachte, dan zou je denken deel het zoveel mogelijk zodat zoveel mogelijk mensen met die technologie aan de slag gaan en dat zo snel mogelijk dat doel gehaald wordt dat die consumenten massaal overstappen naar elektrisch rijden.

 

Zeker, daar hebben we gewoon afspraken over met onze partners die ons daarbij helpen. Dus wat ik ook aan het begin zei: we moeten dit niet alleen doen. We moeten dit met z’n allen doen. Wat wij nu vooral laten zien, is dat de batterijen er tegen kunnen als je goede koelsystemen ontwikkelt. Maar daar komen ook allerlei andere dingen bij kijken: bepaalde kabels, het energienet. Wij zijn niet de enige schakel die hele duurzaamheidskwesties kunnen oplossen, dus wij hopen vooral een gesprek te openen met die partners en met leiders uit de industrie. Hoe we dit met zijn allen gaan aanpakken en dat doen we ook.

 

En zijn er dan ook partners die bij de hulp die ze bieden dan ook een soort van eisen stellen. We kunnen jullie helpen, maar dan willen we wel een deel van die technologie weten of dat ze daar ook tegenprestaties voor willen. Of is de de hulp die jullie krijgen vooral support zonder verdere voorwaarden?

 

Nee voornamelijk inderdaad, support. Mensen die helpen ons omdat ze gewoon geloven in wat wij doen, dat ze het heel erg leuk vinden om te laten zien wat hun producten kunnen, zodat wij later ook makkelijker aan de slag kunnen met hun producten. Heel veel verschillende redenen waarom partners ons helpen.

 

En een persoonlijke vraag is, is het iets waar jullie straks zelf ook in verder willen?
Of is het nu leuk om te doen en interessant en leerzaam waar je veel van opsteekt, maar niet per se iets waar je later in doorgaat?

 

Ja, wij moeten volgend jaar weer gewoon terug naar de collegebanken. Vanaf september gaan wij weer door aan onze Masters, Maar we sluiten het niet uit dat we daarna met deze technologie verder gaan en kijken hoe we dit verder kunnen brengen.

Het is voor iedereen heel verschillend. Sommigen zijn hier en die vinden het geweldig om alleen maar aan de auto te werken. Anderen vinden het batterij systeem erg gaaf. Zo zijn er al mensen van InMotion die nu bij andere fabrikanten bijvoorbeeld iets met batterijen doen. Of dat soort dingen of elektromotoren. Dus iedereen heeft hier wel een beetje zijn eigen specialiteit.

 

We bouwen telkens voort op de kennis die de teams voor ons hebben opgedaan.

 

Hoe gaat de toekomst eruit zien?

 

Meedoen met de race is echt onze ultieme ultieme droom dat daar werken we elk jaar weer hard aan. De batterij industrie verandert heel snel, eerst duurde laden 40 minuten, dat is nu nog maar 20 minuten en we hopen dat dat steeds sneller gaat en dat wij daarin kunnen bijdragen.

Het zou heel gaaf zijn als op termijn het verschil met de fossiele auto echt minimaal is en dat er helemaal geen drempel meer is voor de consument.

 

 

En de race waar jullie naartoe werken, is dat al een specifiek jaar of datum, of is dat nog open en is het nog afwachten in welk jaar dat zal zijn?

 

Ja de tweede inderdaad. Volgend jaar willen we heel erg graag meedoen aan een uursrace. Maar voor de 24 uur van Le Mans zijn we vanaf zoveel factoren afhankelijk dat wij nog niet kunnen zeggen wanneer en in welk jaar we precies meedoen.

 

En nog een allerlaatste vraag, heb je nog tips voor studententeams of initiatieven in het algemeen? Wat is een werkwijze die het best werkt of wat heb je nodig of wat zijn belangrijke dingen om om rekening mee te houden?

 

Het werken in een multidisciplinair team. We zijn van 9 of 10 verschillende achtergronden en iedereen heeft zijn eigen kijk op de technologie en dat werkt heel goed. En gewoon pure passie hebben voor het project! Iedereen wil iets bereiken en we gaan er dit jaar álles aan doen om dat te kunnen doen. Wij vinden dat dat wel InMotion tekent.

En dat we het vorige week gepresenteerd hebben, is wel echt een ontzettende motivatie en energieboost en gewoon zo gaaf dat het gelukt is!

 

Dank je wel voor de tijd en heel veel succes met het halen van jullie ambitieuze plan!

Meer actualiteiten

Van Brabant geeft Energie naar Duurzame Dinsdag Brabant
Team ‘Stella Terra’ kiest voor niet-gebaande paden
Building Balance laat woningen groeien