02/05/2023

We spraken jullie 2 jaar geleden. Kun je je nog even kort voorstellen? Wie ben je en wat doe je?

 

Max Aerts, CEO en mede-oprichter DENS. Al sinds het ontwikkelingstraject op de Technische Universiteit Eindhoven betrokken, in 2015 eerst met een studententeam aan de slag gegaan. In 2018 hebben Tijn Swinkels en ik DENS opgericht.

 

 

Hoe is het nu met DENS? Zijn jullie gegroeid? Zijn er nieuwe productontwikkelingen?

 

DENS is zeker gegroeid sinds de laatste keer dat wij elkaar spraken! We hebben de afgelopen jaren onze kennis op- en uitgebouwd en beschikken daarmee over een brede expertise op zowel mechanisch, elektrisch, chemisch en software technisch niveau. Dit in-house ontwikkelingsteam heeft ons in staat gesteld om snel te kunnen inspelen op klantspecifieke behoeftes. Het modulaire principe waarop we het Hydrozine aggregaat hebben ontwikkeld, maakt het mogelijk om modules als separaat product te verkopen. Inmiddels hebben we een dedicated productielijn opgericht waar we een van deze modules, het batterij opslagsysteem, seriematig produceren. Het team is dan ook flink gegroeid, de teller staat nu op 62 werknemers.

 

Welke problemen/uitdagingen zijn jullie tegengekomen?

 

Een van de grootste uitdagingen waar we voor stonden was het snel vinden van een locatie waar we de batterijsystemen zouden kunnen produceren. Afgelopen zomer hebben we grote orders binnengehaald, maar ruimte om te kunnen bouwen was er niet.

Met medewerking van de Automotive Campus zijn we erin geslaagd een tijdelijke voorziening te plaatsen op de parkeerplaats achter ons pand. Praktisch heel prettig, want het team is toch in staat op korte afstand met elkaar samen te werken, maar verre van ideaal; het blijft toch gewoon een tijdelijk onderkomen. Het vinden van een pand of locatie waarin we onze productielijn, testvoorzieningen, lab en kantoorpersoneel kunnen onderbrengen blijft een grote uitdaging waar we vooralsnog geen oplossing voor hebben gevonden.

 

Twee jaar geleden stonden jullie op het punt om een serieproductie te starten. Hoe staat het daar nu mee?

 

Seriematige productie van het Hydrozine aggregaat is wat vertraagd ten opzichte van de planning, maar inmiddels zijn we in staat 1 Hydrozine aggregaat per maand te leveren aan onze klanten, we zijn nu bezig om dit tempo te gaan opvoeren. De batterijopslagsystemen kunnen we op grote schaal produceren en leveren, met de huidige capaciteiten zijn we in staat een equivalent aan 3.000 Tesla´s aan batterijcapaciteit te produceren.

 

In de maatschappelijke discussie wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Heeft dat invloed op jullie bedrijf en jullie kijk op de markt?

 

Dat duurzaamheid en de noodzaak om emissielozer te werken toeneemt heeft absoluut invloed op ons bedrijf. De vraag naar onze systemen is groot, we zien de productieslots sneller vullen. Deze ontwikkelingen versterken onze visie, dat we met onze technologie in staat zijn om de transitie van fossiele brandstoffen naar schone energie te faciliteren.

 

Wat zijn boosts geweest om te komen waar jullie nu staan?

 

Het vertrouwen van een aantal early adapters om gewoon aan de slag te gaan met onze producten is een heel belangrijke basis geweest van het huidige succes. Daarnaast dragen de recente ontwikkelingen op het gebied van stikstof en de netcongestie bij aan een almaar toenemende noodzaak om een DENS Hydrozine aggregaat of Powerhub in te zetten.

 

Door de stijgende interesse in duurzaamheid stijgt ook het aantal initiatieven. Hoe heeft die concurrentie invloed op jullie?

 

Wij zien een heel belangrijke rol voor onszelf om bedrijven en organisaties te informeren. Openheid van zaken; laten zien wat je maakt, hoe je het maakt en hoe je het veilig maakt. Daarmee maken we het verschil en we zien dat het gewaardeerd wordt. En ja, er zijn concurrenten met name op het gebied van batterijtechnologie, maar op techniek, veiligheid en productiesnelheid hebben we nog geen partij gezien die ons evenaart.

Zijn er initiatieven of ontwikkelingen die jullie ‘in de weg staan’? 

 

De eerdergenoemde ontwikkelingen op het gebied van stikstofbeleid en netcongestie werken ons ook tegen. De plannen om een nieuwbouwpand te realiseren staan voorlopig in de ijskast. Een netaansluiting kan niet gerealiseerd worden en op de beoogde locatie mag niet langer gebouwd worden. Het staat ons in de weg, maar tegelijkertijd zien we het ook als een kans. Een kans om verder te kijken en op een creatievere manier toch geschikte huisvesting te vinden.

 

Wat hebben jullie nog nodig om nóg succesvoller te worden?

 

We hebben echt een ander pand nodig, zodat we sneller kunnen produceren, onze plannen kunnen verwezenlijken en alle projecten kunnen uitvoeren.

 

Heb je nog tips voor andere initiatieven om succesvol(ler) te worden?

 

Begin gewoon en houd vol! Natuurlijk maak je wel eens de verkeerde keuzes, dat zijn de leermomenten, een verkeerde keuze brengt je een stap dichterbij de juiste. Blijf doorgaan en sta een keer vaker op dan dat je valt.

 

Hoe draagt jullie oplossing bij aan zero emissie?

 

De DENS X2, het emissieloze aggregaat wekt elektriciteit op, op basis van de waterstofdrager hydrozine. Hydrozine maakt het mogelijk om grote hoeveelheden waterstof op te slaan en te transporteren in standaard RVS of kunststof verpakkingseenheden. Het gebruik lijkt hierdoor veel op dat van conventionele brandstoffen als diesel of benzine. De Hydrozine wordt in het aggregaat terug omgezet naar waterstof en vervolgens in elektriciteit door een conventionele brandstofcel. Op deze manier kan waterstof op een gebruiksvriendelijke en veilige manier worden toegepast als emissieloze en duurzame energiebron. Doordat het gehele proces onder lage temperatuur plaatsvindt, ontstaan geen schadelijke stoffen zoals zwaveloxides, stikstofoxides of fijnstof. Daarnaast is het proces volledig fluisterstil.

 

De DENS Powerhub, batterij opslagsysteem is een uniek, mobiel batterijsysteem, ongeëvenaard op het gebied van prestatie, veiligheid en energiedichtheid. Een hightech systeem of het nu gaat om een netgebonden toepassing of juist een off grid situatie voor het supersnel laden van voertuigen of ander materieel.

 

Wat is jullie visie voor de toekomst? Wordt hydrozine bijvoorbeeld een breed gedragen brandstof? Zijn jullie actief bezig om daar invloed op uit te oefenen?

 

Wij zien dat onze technologie van grote betekenis kan zijn. We zijn in gesprek met diverse machinefabrikanten die geïnteresseerd zijn in toepassing van ons systeem in het zwaardere segment zoals grote bouwmachines. Het gebruik van 1 soort brandstof op de bouwplaats, voor zowel je machines als je aggregaat, maakt het voor een bouwer een heel stuk makkelijker.

 

Hoe zi­­et de toekomst van DENS eruit?

 

Onze toekomst ziet er veelbelovend uit, we zullen op korte termijn met een aantal grote partijen mooie opdrachten kunnen sluiten. Er is een groeiende interesse in onze producten vanuit diverse landen, waaronder de Verenigde Staten. We hebben zin in deze volgende fase!

 

Lees hier het interview dat we twee jaar geleden hadden met DENS.

Meer actualiteiten

Brabant geeft Energie gaat verder als Duurzame Dinsdag Brabant!
Van Brabant geeft Energie naar Duurzame Dinsdag Brabant
Team ‘Stella Terra’ kiest voor niet-gebaande paden