Project - Zichtbaarheid

Delen
  • LinkedIn
  • Whatsapp
  • Facebook
  • Twitter

Ervaar wat echte oorspronkelijke thee voor je doet

Bij het programma Dragons’ Den zagen we de ondernemers Johan Jansen en Dionne Oomen. Met hun bedrijf LocalTea kweken zij in Nederland theeplanten en maken in het Brabantse Zundert thee op de oorspronkelijke Chinese wijze. Naast een mooi product levert dat natuurlijk ook enorm veel duurzame voordelen op.

Hun bevlogen presentatie maakte indruk op de Dragons want ze haalden een bijdrage op, die in de geschiedenis van het programma nog niet eerder was voorgekomen. Wij vroegen Dionne naar het inspirerende verhaal hoe je van een duurzame startup een succesvolle onderneming maakt.

Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Dionne Oomen, werkzaam bij LocalTea. Ik kende Johan al lang voor ik bij LocalTea ging werken. Toen ik mezelf een bepaalde periode niet heel goed voelde, raadde Johan me aan om zijn thee eens te proberen. Ik was zo verrast wat het met mijn lichaam deed dat ik daar meer over wilde weten. Zo ben ik erin gerold en sindsdien ben ik als theemaker betrokken bij de productontwikkeling, maar ik doe ook operationele zaken, internationale expansie en nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf. Dus heel breed en uitdagend en dat geeft heel veel energie.

Dionne Oomen – Theemaker bij LocalTea

Kun je iets meer vertellen over jullie project?

Dat begon bij Johan Jansen. Vanwege zijn studie was hij in China en kwam er daar achter dat alle thee komt van één plant dus de magie van thee zit in het proces. Hij heeft daar ervaren wat thee kan doen met je lijf en daar wilde hij iedereen kennis mee laten maken.

 

We zijn verschillende soorten genetica van over de hele wereld gaan halen. Met 130 soorten zijn we gaan kruisen en na acht jaar hadden we een theeplant die geschikt is voor het Europese klimaat. De smaakstoffen en voedingsstoffen zitten in de jonge toppen (two leaves and a bud). In eerste instantie werden de toppen van de planten weggegeven aan theesommeliers om er mooie theesoorten van te maken. Je krijgt dan iets heel anders dan wat mensen gewend zijn uit de supermarkt.

De thee in de supermarkt die in de dichte zakjes zit, is gemaakt volgens de CTC (crush, tear, curl) methode. Daarvoor wordt veel meer van de plant gebruikt. Het wordt als het ware in een shredder gedaan, dan verhit en dan krijg je het gruis dat een soort theebeleving geeft. Die methode is ontstaan in de VOC-tijd. Zij importeerden thee maar door de grote vraag werd de prijs steeds hoger. De VOC met de typisch Nederlandse handelsgeest, ging met de Chinese zaden in Kenia, Nepal en Sri Lanka thee verbouwen en veel goedkoper produceren. Daarmee ging veel kwaliteit verloren. Lokaal kunnen we nu de originele thee weer reproduceren en weer ervaren wat thee voor je kan doen.

 

De eerdergenoemde theesommeliers maakten hele mooie theesoorten, maar heel kleinschalig en toen namen we het besluit om zelf thee te gaan maken. Na twee jaar ontwikkeling hebben we in 2018 onze groene thee ingezonden voor de Teas of the World Contest (een wedstrijd met vakjury waarvoor 200 landen inzenden). Eigenlijk met de bedoeling om te weten waar we stonden en kijken waar de groeimogelijkheden lagen. Toen wonnen we meteen de vierde prijs. Dat was de bevestiging dat we goed bezig waren en klaar waren om het te gaan delen. Nu kunnen we vol trots zeggen dat we vorig jaar 750.000 kopjes thee bij de mensen hebben gebracht.

Johan Jansen heeft in China ervaren wat thee kan doen met je lijf en daar wil hij iedereen kennis mee laten maken.

Wordt er vanuit andere oorspronkelijke theelanden neergekeken op lokaal gemaakt thee?

Nee, helemaal niet. Collega theemakers vinden het juist heel gaaf! Door de ontwikkeling van de thee zoals wij die kennen, zijn we gewend om €1,20 te betalen voor 20 zakjes ‘gruis’ haha. Dus mensen kennen de oorspronkelijke Chinese thee helemaal niet en de Chinese theemakers kunnen hun product hier eigenlijk helemaal niet kwijt. Omdat wij het nu lokaal maken, kunnen we het verhaal achter de oorspronkelijke thee laten zien en mensen daarmee kennis laten maken. En we zien dat dat enorm gewaardeerd wordt.

 

Met de theeketen is net zo veel mis als met cacao en koffie. Doordat wij het verhaal achter de thee kunnen laten zien, ontstaat dat begrip en kunnen we de mooie echte producten hier maken. Dus het is een opwaardering en juist een positieve bijdrage.

In het Brabantse Zundert wordt thee gemaakt op de oorspronkelijke Chinese wijze.

Je noemde al dat jullie het wat grootschaliger wilden aanpakken. Voor wie is jullie product interessant?

Voor alle theedrinkers. In plaats van heel veel dezelfde soorten staat er nu een lokale thee in de schappen. De transitie die koffie heeft meegemaakt, van die rode pakken filterkoffie naar allerlei soorten bonen, manieren van branden, koffiemachines met cups, pads en espressomachines, die transitie gaat thee nu ook doormaken. Bovendien kiezen veel mensen al voor duurzame producten en wij sluiten daar mooi op aan door ook in thee die duurzame keuze te bieden.

Dus jullie richten je vooral op supermarkten?

Ja, 70% van de thee wordt verkocht via supermarkten. Horeca is nog veel meer op koffie gericht dus via de supermarkten kunnen we veel mensen laten kennismaken met lokale thee.

“Vol trots kunnen we zeggen dat we vorig jaar 750.000 kopjes thee bij de mensen hebben gebracht.”

Wat is jullie droom of visie voor de komende jaren?

Dat mensen overal de keuze hebben voor lokale thee. Waarbij we qua kennis, kwaliteit en bewustwording iets extra’s mee kunnen geven.

En wat is ervoor nodig om die droom waar te maken?

Overal lokale plantages. We werken met productielicenties en brand licenties. We zoeken partners die dat in andere landen willen uitbouwen. In België is nu de eerste grootschalige plantage opgezet dus België krijgt een Belgische lokale thee. Zo ook in Duitsland dus de keten blijft overal kort en transparant. Dus wat we hier doen, doen we, met partners, ook in andere landen.

Zijn jullie ook bezig om aan de zichtbaarheid en bekendheid te werken?

Onbekend maakt onbemind dus we zijn nu wel heel bewust bezig om het verhaal bij de mensen te krijgen. Als mensen het niet kennen, zullen ze het ook niet kiezen. Bovendien is het zo’n bijzonder verhaal met zoveel facetten dat we zoeken hoe we dat verhaal zo goed mogelijk kunnen overbrengen.

Lokaal, biologisch telen, levert een verbluffende CO2 besparing op.

Zijn jullie ook bezig met zo duurzaam mogelijke productie van de planten?

Het mooie aan deze plant is dat die gewoon buiten kan staan. Bij ons staan de planten buiten, in tunnels en kassen. En in principe kun je zelf ook zo’n plant op je balkon zetten en zelf thee maken. Dat is overigens niet hetzelfde als met munt hoor, dat je het alleen maar hoeft af te knippen, in je glas gooien en dat je dan thee hebt. Op onze website leggen we heel duidelijk uit hoe je zelf thee kunt maken.

 

De korte lokale keten maakt logischerwijs ook veel verschil. De Universiteit van Amsterdam heeft een onafhankelijk onderzoek gedaan en onze thee vergeleken met geïmporteerde thee. De cijfers waren mindblowing; wij besparen op water en energie 99% en de besparing op CO2 is 96%. We hebben een gesloten circulair watersysteem, onze kassen worden niet verwarmd. We telen op biologische wijze. We krijgen helaas geen biologisch certificaat omdat vanwege de flexibiliteit de plant bij ons in een pot moet zitten en dan krijg je per definitie geen SKAL-certificering voor biologisch product. De productiemethoden, verpakkingen en dergelijke zijn al wel biologisch. En we zijn bezig met kwekers om in de volle grond te telen, zodat die thee wel het biologisch certificaat kan krijgen.

Wat zijn de grootste hobbels geweest die jullie hebben moeten overwinnen?

Pfoe, heb je even? Haha. De langste hobbel was natuurlijk ervoor zorgen dat de plant hier kan groeien. Acht jaar is best een tijd dus je moet wel een lange adem hebben. Maar ook in de productie van thee hebben we veel moeten onderzoeken. We hebben heel veel ervaring opgedaan in China, maar het is niet zo dat er een handleiding is waarin staat op welke temperatuur en bij welke luchtvochtigheid je de beste thee produceert. En daar blijven we nog steeds mee bezig. Afgelopen weekend heb ik nog een hele lekkere Oolong thee gemaakt.

 

Ook was het een uitdaging om de keten zo kort mogelijk te houden. Het is heel triest, maar het zou goedkoper zijn om onze thee op te sturen naar Sri Lanka, daar laten verpakken en dan weer terugsturen. Dat wil je natuurlijk niet dus moet je flink zoeken naar lokale oplossingen.

 

Het gaat ook weleens mis. Omdat we ons eerlijke product graag wilden laten zien, zochten we naar een transparant theezakje. Dat dachten we na een lange ontwikkeltijd gevonden te hebben. Tot er een artikel uitkwam over plastic theezakjes dat die microdeeltjes plastic veroorzaken. Dus dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen aan die zoektocht en op zoek naar een biologisch afbreekbaar zakje.

 

En de perceptie van mensen over de smaak van thee moeten we sturen. Onze groene thee is bijvoorbeeld heel anders dan wat mensen gewend zijn, dus we moeten zorgen dat het wel blijft aansluiten. Dus constant zoeken naar een zo goed en oorspronkelijk mogelijk product dat nog wel enigszins aansluit bij wat mensen van groene thee gewend zijn.

De productiemethoden en verpakkingen zijn biologisch. Tot en met het transparante zakje.

Wat zijn boosts geweest voor jullie project om te komen waar je nu bent?

De crowdfunding is daarvoor heel belangrijk geweest. Na het ontwikkelen van de theeplant gaven onze financiële mensen aan dat het niet verantwoord was om het kleinschalig te blijven doen. Toen hebben we een crowdfunding opgezet die best een lange looptijd had, maar de doelstelling was al heel snel gehaald en daar hebben we ook een groot netwerk mee opgebouwd van mensen die enthousiast waren over ons verhaal. Ook supermarkten begonnen al heel snel interesse te tonen. En we merken dat samenwerkingen veel verder gaan dan alleen leverancier worden. Het verhaal wordt ook gewaardeerd.

Zo’n wedstrijd en een onderzoek van de Universiteit Amsterdam geeft natuurlijk ook veel publiciteit. Sturen jullie daar ook op? Dat je zoveel mogelijk wedstrijden meedoet en onderzoeken laat doen om te kunnen publiceren?

Eigenlijk zijn we daar best wel actief mee bezig. We hebben meegedaan aan de KvK innovatie top 100 waar we de tweede plek haalden en bij de Gezondheids Innovatie Award haalden we de derde plek. Het is belangrijk dat je kunt laten zien dat het echt serieus is. Dat een theeplantage in Nederland niet betekent dat we ergens 50 plantjes hebben staan en in onze keuken thee staan te maken. We willen laten zien waar we naartoe willen en dat we het verhaal kunnen laten zien. En daar draagt dat aan bij.

 

We willen resultaten laten zien met een meetbare impact. We kunnen wel vertellen dat onze planten CO2 omzetten in zuurstof en dat het niet de halve wereld over hoeft dus dat je veel bespaart op transport en daarmee minder CO2 uit stoot. Maar als dat onderbouwd is met cijfers en feiten, kun je het bewijzen. Het gebeurt vaak genoeg dat iets heel interessant lijkt, maar als je je erin gaat verdiepen, dat het toch anders is dan wat er gepretendeerd wordt. Dat willen we voorkomen door te laten zien waar we mee bezig zijn.

Heb je nog tips voor initiatieven die aan het begin van hun droom of ontwikkeling staan?

Maak je droom concreet. Kijk vooral ook naar ‘What’s in it.. voor die ander’. Als je kijkt naar wat het bijdraagt voor een ander, dan kun je echt iets toevoegen. En geloof in jezelf! Als je in jezelf gelooft en doorzet, dan krijg je die droom beslist gerealiseerd.

Lokaal gekweekt levert een mooi product én enorm veel duurzame voordelen op.

Als we over een half jaar een interview houden met de vraag: ‘Hoe is het nu met LocalTea?’ Waar staan jullie dan?

Dan hoop ik dat we in Belgische en Duitse supermarkten te vinden zijn en dat onze lekkere Oolong thee dan op de markt is. Het lijkt me wel leuk om over een half jaar te kijken waar we dan staan.

 

Deal! We zetten de afspraak alvast in de agenda. Succes en bedankt voor het delen van je verhaal!

 

Wil je meer weten over het bedrijf LocalTea, verkooppunten of hoe je zelf thee maakt? Kijk op de website localtea.com

Stuur een reactie


    LocalTea

    Ondernemers Johan Jansen en Dionne Oomen kweken met hun bedrijf LocalTea in Nederland theeplanten en maken thee op de oorspronkelijke Chinese wijze. Naast een mooi product levert dat natuurlijk ook enorm veel duurzame voordelen op.

    Dionne Oomen Theemaker - LocalTea

    Johan Jansen Initiatiefnemer - LocalTea

    Zundert

    Delen
    • LinkedIn
    • Whatsapp
    • Facebook
    • Twitter

    Vergelijkbare projecten

    Traais Energie Collectief
    Solar Meet
    DENS Klimaatneutraal aggregaat

    Energiemakers

    Anne-Marie Rakhorst - Voorzitter en boegbeeld Brabant geeft Energie

    "Als we de Brabantse energietransitie zichtbaarder maken, kunnen we haar haar samen versnellen."

    Ik ben Anne-Marie Rakhorst; ondernemer, investeerder en publicist op het gebied van duurzaamheid. Mijn droom? Dat iedereen in Brabant toegang heeft tot betaalbare duurzame energie. Ik ben ontzettend trots op wat mensen, bedrijven, scholen, universiteiten en overheden in onze provincie nu al doen om die energietransitie mogelijk te maken. En we kunnen nog zoveel meer! Vanuit Brabant geeft Energie werk ik mee aan een Brabants netwerk dat zichtbaar maakt wat nu er al gebeurt, de initiatieven aan elkaar verbindt en zo de transitie versnelt.

    Antoine Heideveld - Penningmeester Brabant geeft Energie

    “Initiatieven leiden tot nieuwe initiatieven en investeringen leiden tot nieuwe investeringen in de regio.”

    Ik ben Antoine. Naast mijn werk voor de stichting ben ik ook directeur van het Groene Brein, een netwerk van 150 wetenschappers waarbij we kennis uit de wetenschap versterken en toepassen bij duurzame bedrijven. Zodat duurzame innovaties in de praktijk worden gebracht. Met Brabant Geeft Energie bouwen we aan een Brabants netwerk dat de energietransitie zichtbaarder maakt en versnelt. We laten zien dat het kán, we inspireren mensen en bedrijven om ook mee te doen én ondersteunen initiatieven die de beweging voor de energietransitie in Brabant op gang brengen.

    Minke van Boekel - Programmamanager Brabant geeft Energie

    "Doe ook mee! Laat je inspireren door enthousiaste verhalen van mensen die al goed bezig zijn en deel de trots op alles wat we in Brabant al doen!"

    Hoi, ik ben Minke van Boekel. Ik ben programmamanager van de stichting Brabant geeft Energie. Na 20 jaar gewerkt te hebben in de financiële dienstverlening heb ik de overstap gemaakt naar de duurzame dienstverlening. Waarom? Omdat ik denk dat we met z'n allen de wereld mooier kunnen maken. We moeten het alleen nog wel doen!

    Anne-Marie Spierings - Gedeputeerde en Raad van Advies Brabant geeft Energie

    “De energietransitie: we doen het samen!”

    Hallo, ik ben Anne-Marie Spierings. Ik ben gedeputeerde Energie, Circulaire economie en Milieu in Noord-Brabant. In 2011 ben ik de Brabantse politiek in gegaan voor D66, eerst als Statenlid en vanaf 2015 als Gedeputeerde. Ik wil partijen rond de energietransitie met elkaar verbinden omdat komende jaren alle innovatie- en organisatiekracht nodig zijn. Daarom ook hebben we Brabant geeft Energie opgericht. Ik hoop dat iedere Brabander zijn steentje wil bijdragen. We kunnen nu al meer doen dan we ons realiseren. Als het gaat om het opwekken van duurzame energie, maar zeker ook als het gaat om het besparen van energie. Samen werken we aan een toekomst met 100% schone energie.

    Aukje Kuypers - Ondernemer Brabant geeft Energie

    "Investeer nu in maatschappelijke vraagstukken, noem het duurzaamheid, anders ben je als bedrijf over tien jaar niet meer interessant."

    Mijn naam is Aukje Kuypers. Als vierde generatie van het familiebedrijf en technisch dienstverlener Kuijpers, bekleed ik hier sinds 1 januari 2013 de functie van algemeen directeur. Duurzaamheid en energieneutraliteit komen samen in het DNA van Kuijpers door toekomstbestendig te ondernemen. Wij kiezen zeer consequent voor een scherpe focus op energieneutraal bouwen en installeren. Door deze keuzes willen wij de aanjager zijn van de verduurzaming in de gebouwde omgeving. Dit biedt ook mooie ontwikkelmogelijkheden aan de menskant. Naast mijn zakelijke activiteiten ben ik ook actief bij vele andere organisaties en maatschappelijke verbanden.

    Elphi Nelissen - Wetenschapper Brabant geeft Energie

    "De energietransitie is moeilijk maar laten wij in ieder geval beginnen! Van doen kun je leren."

    Hallo, ik ben Elphi Nelissen. Ik ben voorzitter van het transitieteam Circulaire Bouweconomie bij de Rijksoverheid en taskforcelid van de Bouwagenda. In het dagelijks leven ben ik hoogleraar Building Sustainability aan de faculteit bouwkunde van de Technische Universiteit van Eindhoven en was daarnaast vanaf 1 juni 2011 tot 1 juni 2019 decaan. Sinds januari 2016 ben ik ook voorzitter van de Sociaal Economische Raad (SER) Brabant en lid van het College van Overleg van BrabantAdvies. Daarnaast heb ik jarenlange ervaring als directeur van een onafhankelijk ingenieursbureau op het gebied van integraal advies van bouwfysica, installatietechniek en duurzaamheid.

    Wobine Buijs - Partneroverheden Brabant geeft Energie

    "Aan de slag!"

    Mijn naam is Wobine Buijs-Glaudemans, burgemeester van Oss. Ik ben ambassadeur voor de Global Sustainable Development Goals voor de Nederlandse gemeenten. Ik vind het belangrijk om duurzaam te besturen in sterke verbinding met onderwijs en ondernemerschap. Mijn doel is een duurzame samenleving voor onze kinderen.

    Gijs van de Laar - Schooldakrevolutie

    "Ik wil een revolutie veroorzaken en zo een actieve bijdrage leveren aan de energietransitie"

    Gijs is sinds een aantal jaar bezig met duurzame energie. Met een bedrijfskundige achtergrond wil hij vanuit zijn passie zijn droom najagen en professioneel een actieve bijdrage leveren aan de energietransitie.

    Timmy de Vos - E-Waste Race

    “Duurzaam leven zou leuk, leerzaam én makkelijk moeten zijn.”

    Timmy de Vos is de initiatiefnemer van de E-Waste Race. Met dit project betrekt hij kinderen en scholen als ambassadeurs om elektronische apparaten in te zamelen, die vervolgens gerecycled kunnen worden. De kinderen proberen zo veel mogelijk op te halen in hun wijk. De ambassadeurs van de E-Waste Race en voeren ook daadwerkelijk campagne om meer in te zamelen. Dit is niet alleen leuk en goed voor het milieu ...

    TU/Ecomotive - Circulaire auto Luca

    Duurzame technologie kan ook sexy zijn

    Het Luca team wil laten zien dat duurzame technologie sexy kan zijn, door afval te gebruiken als waardevolle grondstof voor een sportieve auto.

    Esther Jongsma - VANTOT Sunseeker

    “Het vraagt een progressieve houding en lef om te innoveren”

    Johan Jansen - LocalTea

    "Ik gun iedereen het gevoel wat echte oorspronkelijke thee voor je kan doen!"

    Vanwege mijn studie was ik in China en kwam er daar achter dat alle thee komt van één plant dus de magie van thee zit in het proces. Daar heb ik ervaren wat thee kan doen met je lijf en daar wilde ik iedereen kennis mee laten maken.

    Dionne Oomen - LocalTea

    “Maak je droom concreet. Kijk vooral ook naar ‘What’s in it.. voor die ander’.”

    Ik ben Dionne Oomen, werkzaam bij LocalTea en als theemaker betrokken bij de productontwikkeling, maar ik doe ook operationele zaken, internationale expansie en nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf. Dus heel breed en uitdagend en dat geeft heel veel energie.

    Claudia van Riet - Solar Meet

    "The best way to predict your future is to create it"

    Ontwikkelaar van duurzame producten en buitenruimten, die mensen met elkaar in verbinding brengen. Tijdens mijn studie Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft ben ik me bewust geworden hoe onzorgvuldig we als mensen omgaan met onze grondstoffen, de aarde en elkaar. Ik besloot daar als ontwerper wat aan te gaan doen. Ontwerp is immers een krachtig medium, niet alleen om CO2 te reduceren maar ook om een voorproefje te laten zien van de toekomst. Om mensen deze nieuwe toekomst op een ongedwongen wijze te laten ervaren, ontwikkel ik innovatieve, duurzame producten en ruimten, die toegankelijk zijn voor iedereen.

    Joris van Boxtel - Thuis Energie Besparen Doe Je Zo

    “Met enthousiasme en drive werken aan een leefbare wereld”

    Joris van Boxtel helpt overheden, bedrijven en samenwerkingsverbanden om samen te werken aan een duurzame, leefbare en inclusieve samenleving. Hij werkt voor het programma Sociale Innovatie (samenwerking Enpuls en de Provincie Noord-Brabant). Het doel is om zoveel mogelijk inwoners, bedrijven en gemeenten toegang te geven tot de energietransitie. Om dit doel te realiseren wordt in verschillende pilots werkenderwijs kennis en ervaring opgedaan.

    Silvia v/d Heijkant - Beleidsmedewerker Provincie Noord - Brabant geeft Energie

    ‘’We moeten inzetten op een breed scala aan duurzame energiebronnen, we hebben niet de luxe dat we kunnen kiezen.’’

    Persoonlijk wil ik me graag inzetten voor de warmtetransitie. Ik ben ervan overtuigd dat we het gebruik van fossiele brandstoffen moeten afbouwen. Enerzijds omdat ze eindig zijn, maar ook omdat ze een negatief effect hebben op het milieu. Met mijn werk wil ik graag bijdragen aan het oplossen van dit vraagstuk.

    Rob van der Rijt - Alliantie Klimaatactie

    "Je moet geduld hebben, maar blijf die urgentie voelen!"

    Al 10 jaar zet Rob van der Rijt zich met Klimaatplein.com in voor vermindering van en aanpassing aan klimaatverandering. Zijn ervaringen zijn waardevolle inspiratie voor iedereen die zich met klimaatverandering bezig houdt of bezig wil gaan houden.

    Max Aerts - DENS Klimaatneutraal aggregaat

    Maak de stap, begin gewoon!

    Vanaf de start, destijds op de Technische Universiteit Eindhoven, ben ik al betrokken bij het hele ontwikkelingstraject. In 2015 zijn we eerst als studententeam aan de slag gegaan. Later besloten Tijn Swinkels en ik om dit door te zetten als bedrijf, dus richtten we DENS op.

    Sofie Ebben - Energy Challenges

    "Als je heel graag vooruit wilt, kun je met flexibiliteit en creativiteit een heel eind komen"

    Mijn naam is Sofie Ebben, ik werk nu bijna twee jaar bij Energy Challenges en ben een soort ‘Razende reporter’ die naar deelnemende scholen gaat om vragen te beantwoorden en kinderen en docenten te begeleiden met de campagne.

    Marjan Bastiaan - Stem van de Kinderen

    "Als je kinderen betrekt in de energietransitie, creëer je bewustwording bij hen en hun leefomgeving voor een duurzamere toekomst"

    De Buitenschool is een stichting die ernaar streeft om kinderen op basisscholen zoveel mogelijk buiten te laten leren. Samen met Kunstloc Brabant, De Waardemakers en Het Inktatelier, hebben ze het project De Stem van de Kinderen opgezet om kinderen te laten horen over de energietransitie.