Project - Initiatief
Verbouwen en verduurzamen in één.
We spraken met Debbie Mous en Karlijn Arkesteijn van Woonwenscoach
Kun je vertellen wie je bent en wat je achtergrond is?
Mijn naam is Karlijn en ik woon in Den Bosch. Mijn hele leven hou ik me bezig met energie, waarvan de afgelopen twaalf jaar de energietransitie. Daar zoek ik altijd de interessante hoek van nieuwe diensten en producten ontwikkelen en de verduurzaming die we met z’n allen moeten gaan bereiken. Daarnaast heb ik ook lang voor een energiebedrijf gewerkt, maar ik zag toch die behoefte bij veel bewoners om echt van onderop de energietransitie te versnellen. Ik hou me dus veel bezig met producten ontwikkelen, zoals WoonWensCoach, en diensten voor de coöperatieve wereld. Ik ben daar waar bewoners de handen ineenslaan om samen de energietransitie te versnellen. Ik heb zelf een technische achtergrond, maar ben vooral geïnteresseerd in wat bewoners drijft.
Ik ben Debbie, ook ik ben zo’n dertien jaar actief in de energietransitie. Mijn vak is strategische marketing en klantgericht innoveren. Ik ben ook met product- en dienstontwikkeling bezig en stel daarin de klant centraal. Wat beweegt iemand en wat houdt iemand tegen om met de verduurzaming van een woning aan de slag te gaan? We kijken dan graag hoe we ze vervolgens alsnog tegemoet kunnen komen. Ik werk voor verschillende partijen: van installateurs tot energieleveranciers. Sinds een tijdje werk ik met Karlijn aan WoonWensCoach.
Kun je in het kort uitleggen wat WoonWensCoach inhoudt?
Debbie: Wij ondersteunen woningkopers online bij het maken van hun verbouwing- en verduurzamingsplan. Misschien is het goed om eerst te vertellen hoe we hier terecht zijn gekomen. We houden ons veel bezig met woningverduurzaming en we zien soms dat het lastig is om daar versnelling in te krijgen, om voldoende mensen te bereiken. De uitdaging is niet zozeer mensen overtuigen dat het belangrijk is, maar meer hoe ze het kunnen aanpakken. Dat is de context waaruit wij denken. Hoe we mensen nou echt helpen en ontzorgen in dat proces om de woning te verduurzamen. We hebben in ons werk gezien dat kansen gemist worden, met name tijdens het verbouwen. Het voorbeeld dat wij altijd noemen, is dat mensen tijdens het leggen van een vloer niet denken aan de isolatie of vloerverwarming. En probeer na de verbouwing mensen daar dan nog maar eens mee in beweging te krijgen. Mensen vinden het minder belangrijk om hun woning te verduurzamen op het moment van verhuizen, omdat ze bijvoorbeeld eerst focussen op ‘mooi’ wonen. Vandaar dat we WoonWensCoach hebben opgestart; het is nog een pilot, dus we zijn vooral nog aan het leren. Wat wij doen, is woningkopers online ondersteunen bij het maken van hun verbouwing- en verduurzamingsplan. Dat doen we door ze te coachen uitgaand van hun vragen en wensen. Heb je net een woning gekocht, waar denk je dan aan, wat zijn je wensen, wat wil je verbouwen? Daar sluiten wij op aan met onze coaching. Onze coaches zijn bouwkundig en/of in verduurzaming onderlegd. Van daaruit nemen we ze mee in het maken van een plan. Wat we daarin belangrijk vinden, is het maken van onderscheid tussen wat je mee moet nemen tijdens de eerste verbouwing en wat later nog kan. Isolatie leggen onder je vloer moet tijdens de eerste verbouwing, terwijl zonnepanelen later altijd nog kunnen. We richten ons in het proces ook op een aantal dingen die voor ons belangrijk zijn: een daarvan is onze samenwerking met makelaars. We hebben negen makelaars als partner en die brengen onze klanten binnen. In het proces richten we ons op een vrij brede doelgroep, namelijk mensen die graag ondersteuning willen en vooral bezig zijn met fijn en comfortabel wonen. Hun primaire focus is niet de techniek of de verduurzaming. Dit zijn vaak vrouwen. Wij willen dat WoonWensCoach hen vooral aanspreekt. We partneren met veel bedrijven: onder andere de enthousiaste makelaars, drie coaches die mensen begeleiden en Perfectkeur, zij doen bijvoorbeeld de labelkeuringen.
Wat is de reden dat jullie dit doen en dit zo belangrijk vinden?
Karlijn: Daar zit een grote intrinsieke drijfveer achter: we vinden verduurzaming belangrijk om de aarde leefbaar te houden, om maar even een groot thema te noemen. Daarnaast is het ook persoonlijke ervaring. Ik heb zelf een jaren 30 woning gekocht die ik graag goed wilde verduurzamen, toen pas zag ik wat er allemaal op je afkomt. De meeste kopers kopen eens in de zeven jaar een woning, maar zo word je er helemaal niet ervaren in. Hoe fijn is het dan dat je aan de hand genomen wordt door een partij die continu kopers helpt met het verbouwen en verduurzamen en het comfortabel maken van je woning. We zagen de behoefte bij de doelgroep en hebben daarom de kans gegrepen.
Op de website valt het op dat het vooral op verbouwen is gericht en duurzaamheid wordt als een deel daarvan gezien. Is dat bewust gedaan?
Debbie: Ik ben blij dat je het zegt, want dat is inderdaad precies de bedoeling! Wij richten ons op een bredere doelgroep, niet alleen een doelgroep die wil verduurzamen. We denken dat we mensen beter kunnen helpen als we aansluiten op hun primaire behoeften, dat ligt dan vooral in fijn en comfortabel wonen. Als we tijdens zo’n gesprek automatisch over duurzaamheid praten, dan kunnen we de juiste accenten beter leggen en een grotere impact maken.
Karlijn: Wat we ook zien, is dat kopers die verduurzaming voor zich uit schuiven. Het heeft ook deels te maken met het budget: je wilt een fijne comfortabele woning met een mooie keuken en pas daarna komt verduurzaming. Op het moment van kopen willen we dus al in gesprek zijn.
Zijn de kosten van het initiatief gesubsidieerd?
Debbie: De subsidie de we hebben gekregen via Brabant geeft Energie maakt het ons mogelijk om deze pilot te doen.
Karlijn: Subsidies, zien we als iets tijdelijks. Het verdienmodel is daarom een van onze onderzoeksvragen in deze pilot. We zien al dat de betalingsbereidheid van woningkopers hoger is dan we eerst hadden gedacht, maar verwachten echter dat dit niet de volledige kosten voor het advies kan dekken.
Wat we recent ook zien gebeuren, is dat verkopers van woningen met een slechter label het interessant vinden om hun koper de begeleiding door WoonWensCoach aan te bieden omdat ze weten dat het een uitdaging is voor de toekomst. Het bijbehorende verdienmodel onderzoeken we nu bijvoorbeeld ook.
Jullie noemden het al een pilot, maar welke uitdagingen hebben jullie al overwonnen?
Debbie: Als je kijkt naar onze aanpak, dan is het behoorlijk lean startup. We zijn begonnen met het bouwen van een website, het bouwen van tooling, maar we doen ook nog veel met de hand. Dit kunnen we uiteindelijk digitaliseren, maar we doen het nu met opzet met de hand, omdat we al doende aan het leren zijn. We merken aan de gesprekken die we hebben en de samenwerkingen met makelaars, dat we nu al aanpassingen aan het invoeren zijn.
Wat is uiteindelijk het doel, wat willen jullie bereiken?
Karlijn: We willen natuurlijk de pilot succesvol afronden. Voor ons zijn hierin een aantal dingen belangrijk, bijvoorbeeld dat we iets toevoegen aan de bewonersreis van de kopers. We willen dat ze tevreden zijn, zowel in het verbouw- als in het verhuisproces. Belangrijke elementen zijn tijdbesparing en onzekerheid reductie. Ook het verdienmodel is in de pilot erg belangrijk. En onze samenwerking met makelaars willen we verfijnen. We zien makelaars als een belangrijke schakel en ook zij zijn enthousiast omdat ze zien dat de behoefte er is.
Debbie: Als we de pilot met succes weten af te ronden, gaan we in gesprek met potentiële partners voor verdere opschaling.
Welke hobbels moeten jullie nog nemen?
Debbie: Nog veel, maar daar is de pilot voor. Ik noem het daarom ook niet echt hobbels. De samenwerking met makelaars is belangrijk voor ons, maar ook het proces met bewoners. We zijn hier stap voor stap aan het leren en gelijk aan het bijschakelen. Dat is onderdeel van de pilot.
Karlijn: De huizenmarkt fluctueert enorm en daarnaast denken mensen steeds meer na over energie. Je ziet dat woningen waar nog veel aan gedaan moet worden veel langer in de verkoop blijven staan. Dat heeft invloed op onze instroom. Het is een markt in beweging en wij fluctueren daarin mee.
Is de zichtbaarheid van WoonWensCoach nog een drempel die opgelost moet worden?
Debbie: Niet per se. Wij werken samen met makelaars en dat maakt dat we niet bezig zijn met de vindbaarheid van onze website. We richten ons niet rechtstreeks op particulieren, want dat doen de makelaars voor ons. Zij hebben van nature contact met particulieren die hun woning kopen of verkopen.
Zijn er buiten Brabant geeft Energie nog andere instanties waar jullie hulp van hebben gekregen?
Debbie: Dat is met name Perfectkeur die dat voor ons invult. Ze zijn vanaf het begin van de pilot betrokken geweest, omdat ze kennis hebben van verduurzaming en bouwkundige aspecten. Zelf hebben ze een team van zeven experts die wij en onze coaches kunnen benaderen om ons advies zo accuraat mogelijk te houden.
Is de subsidie die jullie hebben ontvangen voor een specifiek doel?
Debbie: We gebruiken de subsidie om de processen goed in te richten en de tooling te ontwikkelen. We zijn op zoek naar de juiste balans tussen digitale ondersteuning en persoonlijk maatwerk advies, omdat we daarin een mogelijke oplossing zien voor het schaalbaar begeleiden van mensen. Dit is echt een puzzelstuk in de energietransitie.
Karlijn: De subsidie was ook een stukje bevestiging dat dit een goed idee is. Er is kritisch naar gekeken vanuit andermans oogpunt.
Wat hoop je dat jullie situatie is over een jaar?
Debbie: Ik hoop dat we je kunnen vertellen dat we een razend interessante pilot hebben gehad, heel veel hebben geleerd en nu weten hoe het moet. Dan hebben we hopelijk ook een of meerdere partners gevonden om WoonWensCoach op te kunnen schalen.
Karlijn: Op Funda zijn de woningen in de toekomst geen opknaphuis, maar WoonWens- woningen. We opereren landelijk en iedere koper die wil verbouwen, denkt er gelijk aan om een WoonWensCoach advies te nemen. Dan weten ze zeker dat ze comfortabel wonen én goed op de toekomst voorbereid zijn.
Op de website vind je meer informatie over de pilot van Woonwenscoach
Stuur een reactie
WoonWensCoach
Het kopen van een woning is dé kans om te verduurzamen, maar vaak weten mensen niet waar ze moeten beginnen. Het proces wordt dan vooruitgeschoven en uiteindelijk overgeslagen. WoonWensCoach wil kopers hierbij ondersteunen en ontzorgen door te starten vanuit de verbouw wensen. Samen met makelaars, coaches en experts geven ze advies op maat bij de verduurzaming van je woning, zodat je nog jarenlang fijn en comfortabel kan wonen.
Debbie Mous en Karlijn Arkesteijn Initiatiefnemers - WoonWensCoach
Den Bosch